Od kilku tygodni funkcjonuje nowe połączenie autobusowe Sieradza z Łodzią uruchomione dzięki dotacji marszałka województwa. Nawet na trasie łączącej kilka miast powiatowych ze stolicą regionu przewozy komercyjne byłyby nieopłacalne – twierdzi PKS Sieradz. Aktualna skromna oferta ma być dopasowana głównie do potrzeb pacjentów szpitali.
Wraz z początkiem roku samorząd województwa łódzkiego uruchomił kolejną, 43. już linię autobusową objętą dofinansowaniem z FRPA. Biegnie ona spod sieradzkiego szpitala do Łodzi i wbrew początkowym zapowiedziom nie kończy się przy rondzie Lotników Lwowskich. Autobusy są kierowane dalej w rejon dworca Łódź Kaliska.
Zgodnie z rozkładem jazdy opublikowanym przez organizatora nie wjeżdżają jednak na sam dworzec PKS, ale zatrzymują się na przystanku przy al. Bandurskiego. Tam łatwo przesiąść się do autobusów i tramwajów miejskich, a odległość do stacji kolejowej jest stosunkowo niewielka. Po drodze pasażerowie mogą skorzystać także z przystanku przy kampusie Politechniki Łódzkiej.
Koszty wyższe niż przychody
Oferta jest bardzo skromna, bo ogranicza się do dwóch par kursów realizowanych tylko w dni robocze. Są to obecnie jedyne połączenia PKS Sieradz docierające do Łodzi, choć jeszcze kilka lat temu przewoźnik uruchamiał przewozy do stolicy aglomeracji bez wsparcia publicznego. Teraz miałoby to być zdaniem spółki niemożliwe. – Przedmiotowa linia komunikacyjna nie przyniesie przychodów pozwalających na pokrycie kosztów realizacji usług – twierdzi Sławomir Gozdalik, prezes zarządu PKS Sieradz.
Nowa trasa łączy mniejsze miejscowości regionu, w tym powiatowe miasta Sieradz, Zduńska Wola, Łask i Pabianice, ze szpitalem im. Kopernika w Łodzi. W Sieradzu autobusy nie kończą zaś biegu na dworcu autobusowym, ale kierowane są dalej do tamtejszego szpitala. Odpowiada to deklarowanemu celowi otwarcia przewozów. – Linia została uruchomiona na prośby społeczności lokalnych, a w szczególności dla osób leczących się w centrum onkologii szpitala im. Kopernika w Łodzi – stwierdza nasz rozmówca. Wnioski w tej sprawie miały trafiać do marszałka województwa.
Marszałkowskie autobusy poza dworcami
Połączenie sieradzkiego PKS-u jest kolejnym finansowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, które na terenie Łodzi nie zatrzymuje się na żadnym z dworców autobusowych – ani na należących do PKS Łódź obiektów Łódź Kaliska i Łódź Północna, ani na miejskim Wielostanowiskowym Przystanku Autobusowym Łódź Fabryczna. Przewoźnik stwierdza, że taki przebieg trasy wynika z decyzji organizatora, a więc samorządu regionalnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.